ענייני הנדל"ן בארץ..

חשבתי על ענין הנדל"ן בארץ.

בני דורי יכולים להעיד על התהליך שהביא לבעית הנדל"ן בישראל מבחינת היכולת לקנות דירה וריבוי במשכירי דירות.

העת הכי טובה להתחיל למדוד בענין זה, היא העשור של משנת שתיים ועשרים לקוממיות ועד שנת השתיים ושלושים.

הדרך הכי נכונה היא מקרה שאני זוכרת,

הייתה לי חברה בכיתה שההורים שלה השכירו דירה. בעת ההיא כמעט מאה אחוז מהתלמידים בכיתתי גרו בדירות בבעלות הוריהם. בזכרוני אני זוכרת שהדבר העיד על בעיות כלכליות במשפחתה או מצב כלכלי נמוך יחסית לשכונה בה גדלתי. בכל מקרה אני חושבת שהיא היתה היחידה שהוריה השכירו דירה בכיתה שלמדתי בה.

ומפה כל אחד ואחת יכולים לחשוב באיזה כיוון שהם רוצים..

משנת שתיים ועשרים לקוממיות ועד שנת השתיים ושלושים. 

תהלים- מזמור חמישה ועשרים ומאה. – לימודי תורה (peacetimeradio.info).

משיחה עם בחור מיפו שמעתי מקרה מאוד מעניין מבחינה משפטית.

ביפו היו הרבה יהודים וערבים שגרו בדירות עמידר.

והם קיבלו הצעה מעשירים לוותר על הזכות של הדיור מעמי-דר ביפו ובתמורה העשיר נתן להם כסף והעשיר קנה את הדירה מעמי-דר.

כל הקומבינה הזאת נעשתה בגיבוי עמידר כנראה גם עם הבטחה מוצקה שנתנה בטחון לעשיר לתת כסף לדיירי עמי-דר ביפו וגם היה בה בטחון מסחרי.

לדיירי עמידר היה בטחון מלא שלאחר שיפנו את הדירה הם יקבלו את הכסף.

אני ובן שיחי הסכמנו שאם הם לא היו עניים הם לא היו מוכרים וגם הם היו יכולים לעשות את בתיהם יפים יותר, אם היה כסף לשפץ..

ההצעה היתה נדיבה מאוד, עם הכסף הם יכלו לקנות שתי דירות שלא ביפו.

הדרך שנעשה הפינוי והרכישה היא דרך שרק עשירים יכלו לקנות ביפו.

הדבר הביא להתנחלות עשירים ולעליית מחירים ביפו, כזאת שהדור הצעיר מיפו לא יכול לקנות דירה בעיר הולדתו.

הדבר מאפיין את פועל העשירים בעת הזאת, התופעה של פינוי כזה נראתה גם בגבעת עמל שתושביה היהודים הקודמים גורשו משם, ועל האדמה התנחלו עשירי הארץ. ואותו הדבר עם תושבי ליפתא.

אני והבחור הסכמנו שזאת בעיה של יהודים וערבים, זאת לא תלונה נגד יהודים. זאת תלונה נגד עשירים.

עם המתנחלים האלה יש בעיה גם ליהודים וגם לערבים.

הבחור שדיברתי איתו הוא בחור מוסלמי.

לא נראה לי שבח'ארת אל יהוד היו מתנחלים מוסלמים.

יהיה מאוד עצוב לראות את המתנחלים במגדלים החדשים בבבלי מתפללים בבית הכנסת שהתפללו בו תושבי גבעת עמל..

תהלים- מזמור שנים ושלושים ומאה.

על העדה המרוקאית בארץ נאמר שהם כל הבררה שבאו  לפה.. וזאת בהתייחסות לעובדה שבני העדה המרוקאית מצליחים מאוד בצרפת…

בכל מקרה, אם הקונים זרים אז גם למכירה בידיעה והסכמה מסוג זה יש חוקים ומשפטים בתורת ישראל:

וְהָאָרֶץ לֹא תִמָּכֵר לִצְמִתֻת כִּי לִי הָאָרֶץ כִּֽי גֵרִים וְתֽוֹשָׁבִים אַתֶּם עִמָּדִֽי: וּבְכֹל אֶרֶץ אֲחֻזַּתְכֶם גְּאֻלָּה תִּתְּנוּ לָאָֽרֶץ: ויקרא.

לגבי אחוזות לויים וכהני לוי:

וְעָרֵי הַלְוִיִּם בָּתֵּי עָרֵי אֲחֻזָּתָם גְּאֻלַּת עוֹלָם תִּהְיֶה לַלְוִיִּם: וַאֲשֶׁר יִגְאַל מִן הַלְוִיִּם וְיָצָא מִמְכַּר בַּיִת וְעִיר אֲחֻזָּתוֹ בַּיֹּבֵל כִּי בָתֵּי עָרֵי הַלְוִיִּם הִוא אֲחֻזָּתָם בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: וּשֲׂדֵה מִגְרַשׁ עָרֵיהֶם לֹא יִמָּכֵר כִּי אֲחֻזַּת עוֹלָם הוּא לָהֶם:

מִגְרַשׁ עָרֵיהֶם לֹא יִמָּכֵר כִּי אֲחֻזַּת עוֹלָם הוּא לָהֶם:

ומה זאת אחוזת כהנים:

וַיְדַבֵּר יְהֹוָה אֶל מֹשֶׁה בְּעַֽרְבֹת מוֹאָב עַל יַרְדֵּן יְרֵחוֹ לֵאמֹֽר:  צַו אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְנָֽתְנוּ לַלְוִיִּם מִֽנַּחֲלַת אֲחֻזָּתָם עָרִים לָשָׁבֶת וּמִגְרָשׁ לֶֽעָרִים סְבִיבֹתֵיהֶם תִּתְּנוּ לַלְוִיִּֽם:  וְהָיוּ הֶֽעָרִים לָהֶם לָשָׁבֶת וּמִגְרְשֵׁיהֶם יִֽהְיוּ לִבְהֶמְתָּם וְלִרְכֻשָׁם וּלְכֹל חַיָּתָֽם: במדבר.

בָּעֵת הַהִוא הִבְדִּיל יְהֹוָה אֶת שֵׁבֶט הַלֵּוִי לָשֵׂאת אֶת אֲרוֹן בְּרִית יְהֹוָה לַעֲמֹד לִפְנֵי יְהֹוָה לְשָׁרְתוֹ וּלְבָרֵךְ בִּשְׁמוֹ עַד הַיּוֹם הַזֶּה: עַל כֵּן לֹא הָיָה לְלֵוִי חֵלֶק וְנַחֲלָה עִם אֶחָיו יְהֹוָה הוּא נַחֲלָתוֹ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ לוֹ: דברים.

מפה נלמד שללוי ולכהן אין נחלת אדמה בישראל, ישראל מצווים לתת אחוז מנחלתם ללוים ולכהני לוי.

ואת האחוז הזה אסור למכור גם אם אתה מוכר את נחלתך את אחוז הכהנים מנחלתך אסור למכור.

בידעינו וקבלתנו ואמונתנו שבורא עולם הוא קונה שמים וארץ וישראל הם כגרים עם בורא עולם בארץ הזאת, גם אם מכרת, לא מכרת.

במקרה שלי בעת הזאת, אבא שלי לא קיבל דירה בעמידר, ואבא שלי לא קיבל ממכם אחוזת כהנים.

אבא שלי קנה את הבית שלו מכספו שלו משכר עבודתו כפועל בנין.

שיהיה ברור.

אני טוענת שבריב בין יהודים שבאו מארופה ליהודים שבאו מהמזרח התיכון ואפריקה וגם בסכסוך הערבי יהודי בפנים הארץ, נכנס שלישי כבמשל שניים רבים והשלישי לוקח.

השלישי הוא ה- GHANI CHARB עשיר המלחמה.

אני טוענת שהוא בא מהכיוון של קלמן כצנלסון.